Kasihan! Inilah Bayi-Bayi Aneh yang Pernah Dilahirkan Ke Dunia.Lihat!

1. Bayi Terkecil di Dunia 

Tanggal 24 Oktober 2006, Amillia Taylor dilahirkan pada usia kandungan ibunya 21 minggu 6 hari. 
Tidak pernah ada bayi yang dilahirkan kurang dari usia kandungan 23 minggu boleh hidup, tapi Amilia yang hanya mempunyai berat 10 ons bisa lahir sempurna, bahkan tubuhnya masih mampu untuk bernafas sendiri dan cuba menangis. Bahkan rumah sakit sebenarnya boleh mengizinkan bayi ini dibawa pulang, hanya saja ibunya diminta tinggal beberapa hari lagi untuk bahan kajian. Saat akan dibawa pulang beratnya sudah mencapai 18 ons (1.8 kilo).



2. Bayi 20 Kilogram



Bayi ini lahir di Iran, saat usianya 7 bulan beratnya sudah mencapai 20 kilogram. Menurut orang tuanya bayi mereka lahir dengan berat yang normal iaitu 3.6 kilogram, tapi setelah itu mereka menyebutkan bahawa bayi mereka ini tidak pernah berhenti makan setiap jam. Doktor-doktor Iran belum menemukan jawapan atas kenehan nafsu makan bayi ini.

3.Bayi Cyclop


Tahun 2006, bayi ini dilahirkan dengan hanya mempunyai satu mata. Kakitangan perubatan yang membantunya lahir percaya bahawa keadaan bayi itu disebabkan oleh ubat eksperimen anti kanser. Penyebab lain ditulis dalam laporan rumah sakit itu adalah boleh juga merupakan hasil dari kelainan kromosom. Bayi perempuan itu didiagnosis mengalami kelainan kromosom yang jarang, yang disebut cyclopia. Dia dilahirkan dengan satu mata di tengah kepala bahagian depan, tidak memiliki hidung, dan otaknya berkumpul dalam satu belahan saja. Dengan segala kelainan ini, sungguh suatu mukjizat jika bayi perempuan ini boleh bertahan hidup. Bayi malang ini akhirnya meninggal beberapa hari kemudian.

4. Bayi Mirip katak



Tahun 2006, bayi aneh ini lahir di Charikot, pusat daerah Dolakha, dan menarik perhatian begitu banyak orang yang ingin sekadar melihatnya dan menjadi saksi keanehan ini.Bayi tak berleher dengan kepala yang hampir seluruhnya tenggelam pada bahagian tubuh atasnya dan bola mata yang ukurannya sangat besar seperti mau melompat dari kelopaknya ini lahir dari pasangan Nir Bahadur Karki dan Suntali Karki di rumah sakit Gaurishnkar di Charikot. Pasangan ini adalah penduduk Birkhot VDC, Dolakha. Ibu dari bayi ini memaklumkan bahawa bayinya akhirnya meninggal sejam selepas kelahirannya dan diserahkan ke rumah sakit setelah kematiannya. Polis tempatan sampai harus mengendalikan kumpulan massa ini. Bayi yang dilahirkan dengan berat 2 kg ini dilahirkan pada usia kandungan normal yaotu 9 bulan. Suntali, yang sebelumnya sudah mempunyai dua anak perempuan normal, tidak merasakan keanehan apapun selama kehamilannya. Nir Bahadur, ayahnya, mengatakan bahawa dia pun tidak memilili firasat apa-apa mengenai bayinya dan tegar atas kematian bayinya. "Saya cukup bahagia bahawa tidak berlaku apa-apa atas isteri saya" ujarnya. Ada yang mengatakan bahawa bayi ini mengalami keadaan yang disebut anencephaly, suatu kelainan saraf dengan susunan otak yang kurang upaya.Bayi seperti ini akan meninggal beberapa hari selepas kelahirannya seperti bayi cyclops. Untuk mencegahnya seorang wanita dianjurkan mengambil sayur-sayuran di awal kehamilannya. 



5. Bayi dengan Tiga Lengan
Bayi ini namanya Liu Junjie dari wilayah Anhui, China, terlahir dengan tiga lengan tahun 2006 . Para doktor berjaya membuang lengan ketiganya yang sangat jarang dan berbentuk cukup sempurna. tetapi bayi malang ini memerlukan terapi fizikal yang lama untuk membolehkan dua lengan selebihnya yang tidak mempunyai telapak dan susah digerakkan. "Kami berharap berkongsi maklumat dengan doktor-doktor yang pernah mencari kes ini dari seluruh dunia" ujar Chen, kepala jabatan ortopedik di Shanghai Children 's Medical Center. "Hal ini sangat jarang berlaku dan kami tidak banyak mempunyai maklumat untuk bertindak.


7. Bayi Terlahir dengan Berat 7,75 kg
Seorang wanita Siberia tahun 2007 melahirkan bayinya dan terkejut bila mengetahui anaknya yang ke-12 itu mempunyai berat 7,75 kg. "Kami sekeluarga terkejut" ujar ibu dari Nadia, nama bayi itu. "Selama kehamilan, saya makan apa saja. Kami tidak punya wang untuk membeli makanan-makanan khusus, jadi aku hanya makan kentang, mie, dan tomato. "Tambahnya sambil mendedahkan bahawa bayi seblumnya juga dilahirkannya dengan berat lebih dari 5 kg.